Storing of een andere vraag? Wij zijn 24/7 bereikbaar op 055 - 543 14 28

Nieuws
“Iedereen is hier ‘all-round’, hoe vang je dat in een functieprofiel?”

Bij WKZ, een totaalinstallatiebureau in Apeldoorn en Amsterdam, werken zo’n vijftig enthousiaste mensen dagelijks aan de complexere klimaattotaaloplossingen. Bijna alle monteurs zijn breed opgeleid. “Iedereen heeft meer dan één rol.” Een uitdaging dus voor OTIB-skillsmanager. Directeur Renet Ezinga en managementassistente Inge van Dijk vertellen over hun ervaringen: “Het was even een hobbel, maar nu is het ideaal.”

WKZ, dat staat voor Wens, Klimaat en Zekerheid, werkt vanuit twee locaties door het hele land aan “de moeilijkere technieken.” Zo werken ze op boorplatforms, aan vuurtorens, oude kastelen en op passagiersschepen. Ezinga: “Als het ingewikkeld is, belt men ons.” Dan helpt het als het personeel breed inzetbaar is. “Bij ons zijn de meeste monteurs totaalmonteur. Ze zijn zowel koelmonteur, als loodgieter, als elektricien. Iedereen is all-round.”

Lastig in te vullen functieprofielen
Die diversiteit aan rollen die elk personeelslid vervult, maakte het lastig om de profielen in OTIB-skillsmanager in te vullen. Ezinga: “De namen gingen erin, de diploma’s gingen erin, maar iedere keer strandden we bij de profielen. En dan merk je: het werkt niet als ik het erbij doe. Je moet het prioriteit geven, er tijd instoppen.”

Prioriteit voor professionalisering van gesprekken
“Toen Inge bij ons kwam, kregen we ineens 32 uur per week erbij. En met haar kwam de omslag”, vertelt Ezinga.

Inge van Dijk is sinds eind 2018 managementassistente bij WKZ en helpt Ezinga met P&O. Van Dijk: “Ik ben al vrij snel met de profielen aan de gang gegaan. Met de begeleiding vanuit OTIB ging dat uiteindelijk heel goed. Zo bleek dat je met de matrixfunctie eenvoudig profielen met elkaar vergelijken door ze naast elkaar te zetten en zo de juiste profielen maken. Alle installateursfuncties staan er nu in. Dat is wel heel overzichtelijk”. Ezinga vult aan: “Ik was ook te eigenwijs om alles zelf te willen doen, want OTIB kan daar gewoon heel goed bij helpen.”

Van Dijk beaamt dat: “De begeleiding vanuit OTIB is fantastisch. Ik hoefde maar te bellen en ze stonden voor me klaar. Als we iets anders wilden, was het zo geregeld. Bovendien kwam ik door hun hulp ook op nieuwe mogelijkheden, zaken waar ik nog niet aan had gedacht. De trainingen over gesprekken voeren zijn bijvoorbeeld ontzettend leerzaam.”

Inhoudelijkere gesprekken
Ezinga: “Door de manier van vragen in OTIB-skillsmanager, voeren we nu inhoudelijkere gesprekken. Men wordt echt gestimuleerd om over dingen na te denken. Je merkt ook dat de collega’s ook een stuk mondiger worden. Ze geven aan waar ze behoefte aan hebben of welke kennis nog ontbreekt op de vloer. Daarnaast kan iedereen zien wat welke functie inhoudt. Dus ook wat ze moeten ontwikkelen als ze iets willen worden. Dat vindt iedereen heel interessant. Dat ze zien wat ze precies moeten kunnen om te groeien van bijvoorbeeld hulpmonteur, naar monteur, naar eerste monteur. Met daarbij gelijk de opleidingen erbij die dat aanbieden, hartstikke handig.”

Inspireren tot leren
 “Het inspireert daarin ook,” merkt Ezinga. “Het blijkt dat iedereen het leuk vindt om weer te gaan leren. Zelfs de meer ervaren monteurs vinden het leuk om bij te blijven, door bijvoorbeeld fabriekscursussen of iets aanvullends te volgen. Het begint echt te leven. Als ik vroeger zei: ‘nou, zullen we niets eens wat leren’, brak het zweet uit. Maar nu vragen ze er zelf om. En dan merk je: het is óók een manier om mensen te binden. Het gaat niet alleen meer om wat er onderaan de salarisstrook staat, maar het leren en ontwikkelen leeft echt.”

Overzichtelijk en overal bereikbaar
Van Dijk: “OTIB-skillsmanager maakt alles veel overzichtelijker. Eerder waren we in de weer met Word, Excel en losse papieren. Maar nu is alles in een systeem helder opgeslagen. Zo hebben we in mei en juni de voortgangsgesprekken gehad. Daar komen actiepunten uit. Die registreren we, inclusief datum. Het systeem stuurt je dan een herinnering of er al wat met dat actiepunt is gedaan. Dat motiveert om ermee aan de gang te blijven. Bovendien kunnen wij heel gemakkelijk een uitdraai maken van wie welke opleiding al wel of niet heeft gedaan.

Ezinga: “Dat is ook handig bij in-company trainingen: zo kunnen we direct zien voor wie het nuttig is ook aan te sluiten.” Daarnaast valt de bereikbaarheid in de smaak: “Het systeem werkt vanuit de cloud, dus we kunnen er altijd bij. Ook vanuit huis.”       

Tot slot
Wist je dat WKZ de Daikin-award heeft gewonnen voor hun werkzaamheden in het Elevatorhuis? Bekijk hier de video.

Laatste nieuwsberichten:

OPSTARTEN PROJECT:  NOVO PROJECTSTOFFERING
Nieuws

OPSTARTEN PROJECT: NOVO PROJECTSTOFFERING

SInds onze verhuizing naar de Tweelingenlaan, waar Novo Projectstoffering rond de zelfde tijd hun intrek deed op Tweelingelaan... Lees verder

Rijksmonumentaal complex aan de Jansstraat te Haarlem krijgt nieuwe functie
Nieuws

Rijksmonumentaal complex aan de Jansstraat te Haarlem krijgt nieuwe functie

WKZ Totaalinstallaur heeft opdracht gekregen voor de herbestemming en restauratie van een rijksmonumentaal gebouwencomplex aan de... Lees verder

“Iedereen is hier ‘all-round’, hoe vang je dat in een functieprofiel?”
Nieuws

“Iedereen is hier ‘all-round’, hoe vang je dat in een functieprofiel?”

Bij WKZ, een totaalinstallatiebureau in Apeldoorn en Amsterdam, werken zo’n vijftig enthousiaste mensen dagelijks aan de... Lees verder

Daikin Awards 2019
Nieuws

Daikin Awards 2019

De Daikin Award is een jaarlijks evenement, waarbij  installatie- bedrijven in heel Nederland hun projecten, waar ze trots op... Lees verder

WKZ Installatietechniek Apeldoorn


Apeldoorn

Tweelingenlaan 154
7324 AT Apeldoorn
T: 055 - 543 14 28
[email protected]


Amsterdam

Hoogoorddreef 77
1101 BB Amsterdam
T: 020 692 26 61
[email protected]